22 sep. 2010

Hur en dag med lektioner kan se ut

Det började med att vi skulle har en lektion med Mr MASSENGO om Kongo kultur, vi skyndade oss för att vara där i tid för att förra gången då var han i tid, men det visade sig att det var kanske en gångs grej. Han kom 20 min försenad, inte så farligt tycker jag. Han ursäktade sig för försening, då satt vi igång med lektion för vi hade inte att slösa. Han hade gjort en schema om hur vi kommer att jobba, dagens lektion handlade om hur familjerna borde på 1700 talet, lite skrämmande men spännande att höra. Gubben kan en hel del. På den tiden straffades barnen som inte lyssnade på sina föräldrar på tre olika sätt. Den ena skickades dem hem till en av familjens släkting, andra såld dem ungen och den tredje var hemsk, man begravdes stående och levande, riktigt hemsk.
Vi hade sedan en fransk lektion på eftermiddag med Serge, vi lärde oss nåt som har lärt sig ganska många gånger. Han behandla oss som små barn, som att vi inte kan nåt. Men vi lär oss nåt nytt varje dag. Han har sina knäpp om att lära ut. Men man börjar bli lite trött på honom. Det känns inte okej att man känner så allra redan men så är det.
Efter lektion så har jag och Martin handlat vatten, vi dricker vatten som kossor. Man är törstig hela tiden. Jag var dålig på att dricka vatten hemma i Sverige men nu kommer jag att bli bättre efter den här tiden i Kongo. Varje kväll så har vi vår lilla bio i rummet. Vi tittar alltid på en film varje kväll. Det har liksom blivit en tradition. Filmen visas på min dator, tur att man tog med sig en annars vet jag inte hur vi hade gjort, tack och lov. Det är så vi gör för att tiden ska rulla iväg på kvällarna innan vi lägger oss.
 21 sept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar