17 sep. 2010

Första dagen i Kongo är avklarad!

Vilken resa, trögt, trögt och trögt. Att sitta i elva timmar och försöka sova när det är natt, men inte kunna det, det var störande.
Först flög vi från den fina staden Stockholm och gjorde ett stopp i Rom där massor av folk hoppade på, från Rom tänkte nu ska jag sova i och med man kommer vara framme på morgonen, det blev inte lyckade. Jag försökte sova men det gick inte, jag tror att anledningen var att man satte på en dålig plats, det var liksom nära flygvingar och det lät fruktansvar mycket. Men men jag ska inte skylla på det, i alla fall jag sov inget hela resan. När vi kom fram till Addis då bytte vi plan mot Kongo och gissa vad, jag fick nästa samma plats som förra planen, det var bara en plats emellan. Men jag kunde sova i alla fall lite där, kom fram till Brazzavilles flygplats Maya-Maya. Det var härligt att komma framme.
Vi blev hämtade av Åke, Jean-Pierre och Zico, dem skulle visa oss var vi skulle sova och det är där vi ska tillbringa dem första två veckor genom att lära sig språk, lite kultur och andra små praktiska grejer. Vi gick sedan och åt på Hassan Burger, det var fint. Sedan var det dags att fixa nytt nummer, så vill du nå mig här så har jag: +242 882 99 42. Första intryck på Kongolesiska kultur var ett bröllop precis utanför vårt hus vi sover i, härligt att se vilken glädje dem hade. Kvällen fortsatte med att vi satte och snackade med Zico och han gav oss lite info om projektet och andra saker, han är en härlig kille. Efter vi hade pratat klart vi var bjudna hos Åke och Kerstin för kvälls smörgås, vilka underbara människor dem är. Bättre start kan det inte vara.
Nu när vi ska lägga oss så märkte jag att Martin min kollega har fått en rosa myggnät, han kallas för prinsessan från och med idag. Nu ska jag lägga mig i väntan av se vad morgon dagen har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar