22 sep. 2010

Fransk lektion
Dagen började med att vänta på den lärare som skulle undervisa oss i franska. Han kom i tid kl prick nio var han på plats, lite oväntad gemfört med hur andra program har varit under veckan. Han var trevlig, han mjukstartade lite med oss så att vi kan hänga med. Och han lovade oss att ta med oss hem till honom någon dag.
Eftermiddag skulle vi till M’filou där var det ett möte med GOTHIA ledarna om vad som har varit under veckan och vad man kan tänka på för veckan som kommer. Dem är väl organiserad, dem har alltid idéer och lite synpunkter, och det gillade jag.
Det har varit en fin tid här i Kongo, än så långe har bara gått en vecka imorgon och man börjar komma in samhället lite men man kan inte bara åka själv någonstans än. Det kommer med tiden.

                          Klassrummet

Utflykt till Kongo floden
Idag hade vi en utflykt med Mr MASSENGO, det började med att vi åkte hem till honom där hade han planerat att vissa oss lite traditionella grejer som dem använde innan dem så kallad vita kom till Kongo. Efter att han hade visade oss det så bjöd han oss en kongolesisk frukost, riktigt gott var det. Vi begav oss sedan till floden för att se det här:
17 sept


En vecka har gått nu, känns mer än det så
Ja kära mina vänner nu har det gått en vecka, man börjar komma in det hela. Fortfarande lite svårt att ta sig fram på egen hand, annars det rullar på. Man har fått chansen att träffa familjerna man kommer bo hos. Oavsett vilken familj man kommer att hamna i så kommer det att gå bra, dem är trevliga. Dem tog emot oss jätte fint.
Vi ser fram emot när vi kommer att sätta igång med kidsen, vi har träffat några av dem, men dem flesta har lov och lov börja närma sig sitt slut. Jag är glad att jag får vara med om det här även om vi inte har börjat på riktigt än men det kommer. Jag hade massor av tankar innan jag skulle åka hit men det visar sig att allt jag tänkte var fel, jag hade så fel och jag skäms över det. Det får stanna i mig. En vacker dag kommer jag att berätta om det. Ett råd jag kan ge till folk som ska iväg någonstans och fundera om hur det kommer att var på den platsen dem kommer att hamna, snälla tänk inget eller försök att inte tänka för mycket grejer bara, ”åk bara och lev livet”.
18 sept

1 kommentar:

  1. Hur förberedd man än är kan man nog aldrig veta vad som väntar, positivt eller negativt. Ha en riktigt fantastisk tid där nere David! Lyssna in Gud och se vad han gör i barnen där. Njut av att få vara Guds redskap.

    Ta hand om dig!
    Kram!
    Kristina

    SvaraRadera