28 dec. 2010

Nu är det dags...


Nu var det ett tag sedan man skrev, därför måste det ske nu.
Det har hänt en hel del men inte så jätte spännande utom att fira jul i Kongo. Sedan vi kom tillbaka från P-N så har man slappat ganska mycket. När man kom hem så visade sig att man var saknad i familj. Alla hade en story att berätta och det värmde i hjärtat. Det visa att man betyder något även för familjen inte bara för Gothia. Vi har hunnit med att sätta igång med volleybollsplans arbete. Det tog på kraft men det var värt det, vi har sagt själva att vi måste vara färdig innan arbetet med fotboll börjar. Just nu har vi gjort en tredje del av hela planen. Det vi gör är att rensa ogräs så att man kan använda planen till volley för den är täckte av gräs. Som sagt så har vi kommit en bit.

Nu kan jag berätta lite om hur jul gick här, första firade man jul på ett svenskt sätt hos Åke och Kerstin, dem brukar bjuda dem svenskar som finns på plats i Kongo, vi åt svensk mat, hade trevligt tillsammans det var den 24 som vanligt i Sverige. Vid midnatt var det dags för nattmässan, där man kvar fram till kl 02.30 sedan blev det för mycket för mig och jag åkte hem men dagen var lyckad det återstod att se vad juldagen hade att erbjuda. Jag vaknade och var himla trött och jag skulle till marknad och hjälpa mina systrar handla. När vi hade handlat klart var det dags att åka hem och laga mat så att man skulle få något i sig. Maten blev färdig och vi åt med hela familjen, riktigt festligt var det hör ni. Här är jul för små barn så man ge dem julklappar och nyår är för vuxna. Så det är inte som hemma. Nu väntar vi nyår då ska det festas här, så säger dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar